A reklámokban szereplő kreatív alkotások jogi tulajdonjoga egy összetett és sokszor vitatott kérdés. A jogok tulajdonosa általában az alkotó, vagyis az a személy, aki létrehozta az adott művet. Ez azt jelenti, hogy ha egy reklámban szereplő művet egy művész alkotott, akkor az őt illeti meg a szerzői jog, ami magában foglalja a művek másolására, terjesztésére és nyilvános bemutatására vonatkozó jogokat.
Azonban a gyakorlatban gyakran előfordul, hogy a reklámozó cégek szerződéseket kötnek az alkotókkal, amelyekben átveszik a művek jogait. Ez lehet például az alkotói jogok teljes átruházása, vagy csak egy részének átruházása a reklámozó cégnek. Ez azt jelenti, hogy a reklámozó cég lesz a jogok tulajdonosa, és ő dönt a mű felhasználásáról és terjesztéséről.
Egyes esetekben a jogok megoszlanak az alkotó és a reklámozó cég között, és a két fél közötti szerződés rögzíti a jogok felosztását és felhasználását. Ez lehet például az alkotói jogok megosztása, a jogok korlátozása vagy időbeli korlátozások bevezetése.
Fontos megjegyezni, hogy a szerzői jogok mellett más jogok is érvényesülhetnek a reklámokban szereplő alkotások felett. Például a védjegyjog, a név- vagy képmáshoz fűződő jogok, vagy akár a szerzői jogon kívüli jogok is hatással lehetnek az alkotások felhasználására és terjesztésére.
Összességében tehát a jogok tulajdonosa és felhasználása a reklámokban szereplő kreatív alkotások esetében változó lehet, és ez függ az alkotó és a reklámozó közötti szerződéstől, valamint az alkotás jellegétől és tartalmától.